Road Racing yhteistyö

Esa Tirkkonen Supremebikesin Road Racing yhteistyökuljettajana kaudella 2020!

20.4.2020

Kuka: Esa Tirkkonen

Kilpailukalusto: Kawasaki ZX-10R

Kilpailukokemus: Kaksi kautta kilpaa, Superbike B 2. 2018, ensimmäinen Superbike SM podium 2019.

Taustaa:

Kaksipyöräisten parissa on tullut puuhattua n. 10-vuotiaasta asti, mutta ensimmäisen kerran eksyin radalle vuonna 2008, josta kipinä sitten rata-ajoon syttyi. 2009 kävin muutamalla ratapäivällä ja 2010 minua pyydettiin MotOrg RY:n ajokouluttajaksi. 2010 keväällä kävin Liikenneturvan ennakoivan ajon kouluttajakurssin, jonka jälkeen olen vetänyt eri tasoisia mutka- ja rata-ajoon tähtääviä ajotaitokursseja vapaaehtoishommissa kymmenen kesää, 5-10 kurssia vuodessa.

Kursseja vetäessä ja niiden ohessa on oppinut lajista itsekin yhtä ja toista ja vauhti on kasvanut hiljalleen. 2016 kesällä oli itselleni ensimmäistä kertaa mahdollista lähteä viivalle vertaamaan omaa vauhtia muita vastaan. Kauden päätöskisa-viikonloppu Motoparkissa sujuikin yli odotusten: Omasta ennätyksestä karisi pois tasan kaksi sekuntia, aika-ajoissa tuli oman luokan paalu ja kisassa oman luokan voitto, eikä luokkarataennätyskään jäänyt kuin vajaan kahden kymmenyksen päähän.

Samalla tavalla kuin ensimmäinen ratapäivä sytytti kipinän asvalttiradan kiertämiseen, sytytti tuo ensimmäinen kisa kipinän kilvanajoon.

2017 olikin sitten välivuosi, kun toukokuussa tuli vedettyä kylmän renkaan takia lipat Motoparkissa ja sen seurauksena löysinkin itseni teho-osastolta.

2018 opeteltiin ajohommia uudestaan vaikka kroppa vähän yritti pistää vastaan vuoden takaisen loukkaantumisen jäljiltä. Kausi sujui kuitenkin suhteellisen hyvin, vauhti kehittyi, ja lopputuloksena oli Superbike B:n kakkossija.

2019 oli ensimmäinen kausi Superbiken SM sarjassa ja kauteen lähdettiin tavoitteena olla tasaisesti kympin sakissa ja hyvänä päivänä top 5 joukossa. Vauhdin kehitys ja tulokset yllättivät hieman itsenikin, koska maaliin ajetuista lähdöistä huonoin sijoitus oli ensimmäisen kisaviikonlopin 9. sija, jonka jälkeen kaikissa lähdöissä olin viiden sakissa. Kauden kruunasi viimeinen kisalähtö Motoparkissa, jossa pääsin ensimmäistä kertaa suihkuttelemaan kuohujuomaa SM-sarjan podiumille kolmannen sijan ansiosta. Yksi oma ajovirhe ja kolme nollalähtöä teknisten ongelmien takia menevät miinussarakkeeseen, mutta siitä huolimatta lopputuloksena oli 7. sija sarjassa. Ilman teknisiä ongelmia pari pykälää parempi olisi ollut mahdollista.

Kauteen 2020 lähdetäänkin sitten ajatuksella, että olen vakiovieras viiden sakissa ja hyvänä päivänä suihkutellaan kuohujuomaa. Lisäksi olisi tarkoitus käydä kokeilemassa katuratahommia Imatralla.

-Esa #7

 

 

Takaisin ylös